Principy vyhodnocování automaticky generovaných jízd
Základem vyhodnocování jsou agregace pozic pro daný den a stroj. Takové agregace - zatím bez dalších znalostí údajů o parcelách / DPB - jsou vstupní jednotkou celé analytiky. Poziční data vždy řadíme podle časové známky, která je dostupná přímo z CSV (export pozičních dat, který dostáváme každou noc).
Níže jsou popsány jednotlivé části analytiky v pořadí, v jakém jsou reálně spouštěny za sebou.
Hodnoty limitů pro analytiku jsou platné k 28.2.2023.
Filtrace dat s vypnutým klíčkem
Od Eurowagu dostáváme i pozice, které jsou reportovány u nečinných strojů. Takové pozice ani neukládáme do databáze, dají se totiž rozpoznat na základě příznaku, který nám ke každé pozici chodí.
Filtrace vadných pozičních dat
Vstupní CSV s pozičními daty může obsahovat pozice, které neodpovídají skutečným umístěním strojů. Takové pozice můžou být reportované například v situaci, kdy dojde k přehřátí GPS modulu, který má reportování na starost. Taková data musíme filtrovat na naší straně.
Filtrace probíhá na základě výpočtu “okamžité” rychlosti, kterou získáváme vždy z dvojice sousedních bodů. Pokud rychlost překračuje více než 200 km/h, vadná pozice je ze zpracování vyřazena.
Obr. 1: Znázornění vadné pozice
Předznačení parcel
V dalším kroku pro každou pozici přiřadíme parcelu, příp. DPB, ke které náleží. V tomto kroku nezohledňujeme okolní body, pozicím přiřazujeme parcely staticky.
Rozdělování trajektorie podle aktivity stroje
Pokud se v datech objeví mezi libovolnými dvěma sousedními pozicemi časová mezera delší než 30 min, považuje se za oddělovač jízd. Jízdy čítající jenom jednu pozici jsou zahazovány.
Pokud tedy například dostaneme následující pozice:
- 2022-05-10 08:37:25.000
- 2022-05-10 08:38:24.000
- 2022-05-10 08:38:24.000
- 2022-05-10 08:39:58.000
- 2022-05-10 09:11:38.000
- 2022-05-10 10:11:37.000
- 2022-05-10 10:53:42.000
- 2022-05-10 10:54:42.000
- 2022-05-10 10:55:42.000
- 2022-05-10 10:56:42.000
nejdříve vyřadíme takové, kde je stroj nečinný (pozice vyznačené tučně) a pro další zpracování oddělíme pozice do dvou oddělených dávek.
První dávka:
- 2022-05-10 08:37:25.000
- 2022-05-10 08:38:24.000
- 2022-05-10 08:38:24.000
- 2022-05-10 08:39:58.000
Druhá dávka:
- 2022-05-10 10:54:42.000
- 2022-05-10 10:55:42.000
- 2022-05-10 10:56:42.000
Interpolace přípojných zařízení a řidičů
U pozičních dat můžou též vypadávat informace o přípojném zařízení, případně o řidiči. Logika doplňování dat je totožná jak pro přípoj, tak pro řidiče. Logiku popíšeme pro dva fiktivní řidiče Aleše a Bedřicha. K doplňování údajů dochází pouze jenom tehdy, pokud daný úsek je kratší než 30 min, v opačném případě údaje o pozicích neupravujeme. Krátký úsek budeme dále označovat jako NULL.
Místo, kde chybí údaje o řidiči | Vstupní úseky | Opravené úseky |
---|---|---|
uprostřed jízdy Aleše | A - NULL - A | A - A - A |
mezi jízdou Aleše a Bedřicha | A - NULL - B | A - A - B |
na konci jízdy Aleše | A - NULL | A - A |
na začátku jízdy Aleše | NULL - A | A - A |
Jakmile máme doplněné údaje o přípojných zařízeních a řidičích, shlukujeme pozice podle dne, stroje, řidiče a přípoje do finálních dávek.
Finalizace jízd
V tomto kroku už sestavujeme kompletní jízdy. Pro některé části trajektorií je ještě třeba dopřesnit, zda budou součástí přejezdu nebo práce na parcele. Zde už zohledňujeme okolní pozice.
Výjezdy mimo parcelu
Pokud je výjezd mimo parcelu dlouhý nanejvýš 500 m, zařazuje se k odpovídající práci na parcele. V případě delších výjezdů se dílčí trajektorie stává plnohodnotným přejezdem, odděleným od práce na parcele.
Obr. 2: Dočasné výjezdy mimo hranici parcely
Dílčí trajektorie se stává prací na parcele, pokud je splněna alespoň jedna z následujících podmínek:
- plocha obdělaná strojem zabírá alespoň 15 % celkové plochy parcely, příp. DPB
- souvislý čas strávený na parcele je alespoň 15 min
Souběh více prací na parcele
U práce na parcele je též třeba zvážit situaci, kdy stroj obdělává několik parcel (DPB) najednou. Dokud není práce na těchto parcelách oddělená plnohodnotným přejezdem, dílčí trajektorie se agregují podle parcely a jsou vyhodnocovány jako celek; v knize jízd budou nicméně reportovány odděleně.
Obr. 3: Situace, kdy stroj obdělává několik parcel současně.
Výpočet obdělané plochy
Obdělanou plochu počítáme pouze u prací na parcele a to buď v módu bez překryvů (1) nebo s nimi (2). U obou dvou módů zarovnáváme geometrii trajektorie na geometrii parcely / DPB, na které je práce provedena.
Pro určení módu výpočtu je rozhodující tzv. profil techniky. Jedná se o kategorizaci techniky podle typu agroevidenční operace.
Počítání výměry bez překryvů
Mód (1) je výchozí mód, který je použit i pro farmy, které pro svojí techniku profily neuvádí. Ke geometrii trajektorie se chováme tak, že nemá “vrstvy”, tedy nezohledňujeme vícenásobné přejezdy a celou trajektorii včetně různých překryvů slučujeme do jedné plochy. Maximální možná obdělaná plocha tak může být maximálně plocha parcely / DPB.
Počítání výměry s překryvy
Mód (2) je zohledněn pouze pro farmy, které mají pro techniku definované profily.
Pokud má přípojné zařízení, případně stroj, který provádí práci na parcele, nastaven kód profilu na 5 (příprava půdy), potom je obdělaná plocha vypočtena tak, že se zohledňují vícenásobné přejezdy po poli. Výsledná obdělaná plocha tak může překročit výměru parcely / DPB.