Aktualizace LPIS
Jak v rámci založení, tak aktualizace farmy je třeba ověřit, že se v LPIS nacházejí korektní geometrie zákresů pro vrstvy DPB a rovněž pro vrstvy zemědělských parcel (dále ZP).
Pokud libovolná z validací selže, aktualizace (případně registrace) okamžitě končí chybou. Zejména to tedy znamená, že nemusíme být informováni o všech nesrovnalostech, které na PF můžeme mít, a pokud existuje v datech vícero druhů chyb, budeme o nich informováni postupně s každou další opravou.
Proces aktualizace LPIS
Pokud jste prošli zaškolením a dohodli se s obchodním týmem nebo podporou na možnosti správy aktualizace LPIS samostatně, níže jsou zaznamenány jednotlivé kroky procesu aktualizace LPIS. Vždy se aktualizuje celá farma, není možné aktualizovat pouze jeden DPB. Aktualizací však budou projdou pouze ty pozemky, na nichž byly nějaké změny provedeny.
Zpřístupnění možnosti aktualizovat LPIS
Jakmile Vám bude tlačítko pro spuštění procesu aktualizace LPIS zaktivováno, najdete ho v pravém horním rohu po rozkliknutí oranžové ikony Uživatel.
Správa aktualizace LPIS
Po kliknutí na tlačítko Aktualizace LPIS (viz předchozí krok), budete přesměrování na stránku správy aktualizace LPIS. Je klíčové, aby se vám po otevření stránky zobrazila zelená hláška o úspěšném testu spojení (viz obrázek níže). Pokud by se objevila červená hláška informující o neúspěšnému testu spojení, znamená to, že v aplikaci nemáme aktuální WS klíč – bude nutné nám zaslat aktuální WS klíč, případně vygenerovat nový a zaslat nám ho – bližší informace k WS klíči najdete v tomto článku.
Pokud již na farmě v minulosti proběhla úspěšná aktualizace LPIS, uvidíte datum, kdy naposledy byl LPIS aktualizován. Pod datem se nachází tlačítko pro spuštění aktualizace LPIS.
Spuštění aktualizace LPIS
Když kliknete na zelené tlačítko AKTUALIZOVAT LPIS, začne se točit zelené kolečko. Na tlačítko není nutné klikat opakovaně, může několik vteřin trvat, než se proces spustí. Zelené kolečko se může točit až několik minut v závislosti na velikosti farmy a množství dat exportovaných z LPIS do aplikace CleverFarm – neaktualizujte tedy stránku, celý proces by musel být spuštěn znovu.
Po dokončení přenosu dat se vám zobrazí informativní okno, v němž budou zaznamenány změny, které během aktualizace proběhnou. Doporučené datum aktualizace není povinné dodržovat, doporučujeme aktualizovat k "dnešnímu dni". Zavřete informativní okno, abyste mohli spustit samotnou aktualizaci.
Volba typu aktualizace
V tomto kroku zvolíte datum, k němuž si přejete aktualizaci provést (viz předchozí krok). Dále si vybíráte strategii, jakým způsobem bude aktualizace provedena.
Půdní bloky + parcely
Z LPIS budou přeneseny pouze změny týkající se úprav hranic půdních bloků a parcel.
- Pokud již máte aktuální stav osevu v aplikaci (máte zadána všechna setí a sklizně), doporučujeme aktualizovat bez plodin, aby nedošlo ke zbytečné duplicitě.
Půdní bloky + parcely + plodiny
Oproti první možnosti budou z LPIS přeneseny také informace o osevu.
- Pokud si vedete aktuální osev v LPIS a osev (činnosti setí/sklizně) ještě nemáte zadán v aplikaci, doporučujeme aktualizovat včetně plodin, nebudete tak muset osev znovu zadávat manuálně i v aplikaci CleverFarm.
Výsledek aktualizace LPIS
Aplikace vás ve finálním kroku bude informovat, zda aktualizace proběhla úspěšně, či nikoliv.
Úspěšná aktualizace LPIS
Pokud aktualizace proběhne úspěšně, zobrazí se vám informativní okno s hláškou o úspěšné aktualizaci a provedených změnách. Na stránce pro aktualizaci LPIS se rovněž změní datum poslední aktualizace v závislosti na dni, ke kterému byla aktualizace provedena.
Neúspěšná aktualizace LPIS
V případě neúspěšné aktualizace se vám zobrazí informativní hláška o neúspěšném pokusu o aktualizaci LPIS. Pro zobrazení bližších informací o příčině neúspěšného pokusu klikněte na červeně označenou část věty. Podrobný přehled jednotlivých chyb naleznete v další části tohoto článku.
Typy chyb při založení farmy nebo aktualizaci LPIS
Existuje několik chyb, které mohou zakládání nebo aktualizaci farmy zhatit. Zatímco při zakládání farmy nemá uživatel jak zjistit, která chyba pokus o založení zmařila (uživatel bude informován obchodníkem nebo support týmem CleverFarm), při aktualizaci LPIS budete mít ihned k dispozici potřebné informace – zobrazí se vám název chyby, zkrácený kód konfliktního bloku a v některých případech dokonce snímek konfliktního místa.
Překrývající se parcely
Uživatel má evidovaných k DPB vícero zemědělských parcel a jejich zákresy jsou ve vzájemném překryvu. U této chyby se zobrazuje snímek konfliktního bloku s červeně vyznačeným problémovým místem. Pokud by ze snímku v aplikaci nebylo možné určit, kde se problémové místo nachází, kontaktujte náš helpdesk.
Parcely plně nepokrývají DPB
Uživatel má na DPB evidované zemědělské parcely, které nepokrývají celý DPB. Součet jejich výměr je menší než výměra DPB.
Výrazná změna parcel
K této chybě dochází tím způsobem, že uživatel původní parcelu v LPIS přepíše – např. parcela měla výměra 20 ha a uživatel verzi parcely přepíše a nově má parcela výměru 18 ha. Toto je chybný postup, protože takto nikdy nedojde k úspěšné aktualizaci z toho důvodu, jelikož aplikace už zná parcelu s výměrou 20 ha a neumí zpracovat novou výměru bez toho, aniž by došlo k ukončení původní parcely.
Jediný správný postup při změnách výměr v LPIS je následující: uživatel nejdříve musí ukončit původní parcelu v LPIS, nikoliv ji smazat. Následně založí novou parcelu s upravenou výměrou.
V tomto případě je tedy nutné obnovit původní zákresy parcel před změnami, následně tyto parcely ukončit a poté založit nové parcely s upravenými výměrami.
Smazání parcely bez náhrady novými
Tato chyba se může vyskytnou pouze při aktualizaci LPIS, nikoliv však při zakládání farmy. Chyba je způsobená tím, že při založení farmy nebo poslední aktualizaci se nám z LPIS stáhla parcela (např. se zkráceným kódem 9503/4 – příklad ze snímku). Uživatel následně v LPIS danou parcelu smazal, ale nevytvořil novou – je nutné na daném bloku založit novou následnickou parcelu.
Duplikované parcely
Chyba duplikovaných parcel spočívá v tom, že uživatel má evidovaných k DPB vícero zemědělských parcel, ale nemá k nim přiřazené zákresy – může se jednat o DPB, na němž jsou např. tři parcely a minimálně jedna z nich nemá v LPIS přiřazený zákres zemědělské parcely (ZP). Každá z parcel musí mít svůj vlastní zákres ZP, jinak není možné určit, ve které části DPB se mají jednotlivé parcely nacházet.